Vacciner til dyr

Vi vaccinerer dine dyr

Hos Klovborg Dyreklinik tilbyder vi vacciner til både smådyr og heste i både Give, Brande og Brædstrup. Vaccinationer er nødvendige for at beskytte dyrene mod potentielt dødelige sygdomme. Vi rådgiver om hvilke vaccinationer, dine dyr bør få. Ring til os på tlf. 75 76 10 88 hvis du vil booke en konsultation eller ønsker svar på spørgsmål vedrørende dine dyr og vaccination af dine dyr.

Derfor er vaccinationer vigtigt

Vi kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at få sine dyr vaccineret - både for at beskytte sine egen dyr men også for at opretholde den immunitet, der er blandt nogle dyrearter. Hunde og katte skal vaccineres regelmæssigt, så de er beskyttet mod alvorlige sygdomme, man ikke har nogen effektiv behandling imod.

Vaccination af hund

Din hund skal vaccineres, når den fylder 8 uger. Derfra skal den vaccineres hver fjerde uge indtil den er 16 uger gammel. Herefter igen ved 1-års-alderen. Oftest skal vaccinationerne derefter foretages årligt eller hvert tredje år.

Vaccination af kat

Din killing er beskyttet af antistoffer, som den får gennem mælken fra moderen, hvis moderen er vaccineret. Beskyttelsen vil aftage, hvorefter killingen selv skal danne antistoffer. Det sker bedst ved at lade killingen vaccineres ved omkring 8 uger. Anden vaccine gives efter 3-4 uger. Herefter skal beskyttelsen ved vaccinationerne holdes ved lige årligt.

Nogle katte er mere udsatte for virussygdomme end andre. Katte der lever udendørs har eksempelvis lettere risiko for at møde ikke-vaccinerede katte, som kan være smittebærere.

Vi tilbyder følgende vacciner

• Kattesyge/hundesyge
  • Rabies
  • Equin influenza
  • Stivkrampe
  • Parvovirus
  • Smitsom leverbetændelse
  • Kennelhoste
  • Leptospirose (rottesyge)
  • Borreliose
  • Herpes
  • Katteinfluenza
  • Kattens leukæmivirus
  • Klamydia

Reaktioner på vaccination

Nogle dyr kan reagere på vaccinationer, selvom vacciner er meget sikre og yderst sjældent giver nogle bivirkninger. I stedet for vaccination er det muligt at tjekke, om dine dyr er beskyttet mod sygdomme fra tidligere vaccinationer ved at udfører en titer-test. Testen er en blodprøve, som vores dyrlæge tager for tjekke, om der er nogle antistoffer i blodet. Kontakt os hvis du er i tvivl, om dine dyr er vaccineret eller kan tåle vaccinationer.