VACCINATION

VACCINATION TIL HESTE

Heste skal lige som mange andre dyr vaccineres, og det er hesteejerens ansvar at sørge for at vaccinationerne bliver foretaget.

Hos Klovborg dyreklinik hjælper vi hesteejerne med at huske den årlige basisvaccination, idet vi sender en lille påmindelse med brev om at det er ved at være tid til fornyelse af vaccinationen.

Når en hest vaccineres danner den antistoffer i blodet, dermed opnår den bedre beskyttelse hvis den skulle støde på sygdommen.

Selv om en hest er vaccineret, kan den godt få sygdommen, men det sygeforløb hesten får, vil være til meget mindre gene end ellers.

En vaccine er virksom i forskellige intervaller, alt efter hvilken sygdom den beskytter imod. Således skal hesten derfor revaccineres, for stivkrampe efter 3-4 år og for influenza en gang årligt.

VACC. MOD INFLUENZA

For at en hest må starte til ridestævner, deltage i løb eller andet, skal den være vaccineret imod influenza.

Formuleret på forskellige måder beskrives de forskellige forbunds vaccinationsprogram som eksemplevis, se de understående:

DANSK RIDEFORBUND (RIDEHESTE):

Rideheste skal for at opfylde Dansk Rideforbund´s bestemmelser være basisvaccineret mod influenza, dvs. have fået 2 vaccinationer mod influenza med mindst 21 og højst 92 dages mellemrum.

Derefter skal hesten vaccineres én gang årligt, dvs senest 365 dage efter sidste vaccination.
Ingen vaccination må være foretaget senere end 10 dage før ankomst til stævne.

ÆDLE HESTEAVL (GALOPHESTE):

Hestene skal være basisvaccinerede dvs. 2 vaccinationer med mindst 3 ugers og højst 3 måneders mellemrum.

Basisvaccinationen skal være afsluttet mindst 10 dage, før hestene opstaldes ved eller starter på banen.

Efter basis- vaccinationen skal hestene vaccineres med intervaller, der ikke overstiger 6 måneder til og med hestens 3. leveår.

Heste på 4 år og derover skal revaccineres med intervaller, der ikke overskrider 12 måneder.

ADRESSE

Mandag - Fredag